ZOEKEN NAAR GEZONDE TUSSENDOORTJES

19/09/2018

1.  Een smoothie
Altijd gezond zo’n drankje vol fruit zou je denken, toch?  Maar vaak verwerken we meer dan één portie fruit in een smoothie en dan krijg je wel heel veel snelle suikers en calorieën binnen.
Drink je bijvoorbeeld een smoothie van een banaan, een sinaasappel, een halve mango en wat aardbeien?  Ongetwijfeld lekker, maar dat is dan wel ruim 300 kcal en 60 g fruitsuikers!
Bovendien bevat een smoothie veel minder vezels dan een heel stuk fruit, wat het ook minder verzadigend maakt.

2. Noten
Noten zijn absoluut gezond!  Het is dan ook niet voor niets dat ze een prominente plek krijgen in de nieuwe voedingsdriehoek… Onverzadigde vetten, eiwitten, vezels, vitamines, mineralen: àlles zit erin!  Maar ze bevatten ook veel calorieën.  De kunst is dus om het bij één handje noten te houden en niet gedachteloos zomaar een zak noten leeg te eten als tussendoortje.  Nog even dit: de gezonde noten waarover ik het hier heb vind je niet in het chipsrek ;-)

3. Extra pure chocolade
Pure chocolade met 70% cacao of meer bevat nauwelijks suiker en is rijk aan antioxidanten die chocolade een gezond imago geven.  De dooreetfactor van pure chocolade is een stuk lager dan die van melkchocolade en daarom raad ik het wel eens aan als tussendoortje om jouw drang naar zoet te temperen.  Toch moet je opletten met de hoeveelheden die je ervan eet.  Een stukje extra pure chocolade van 25 g levert je ongeveer 160 kcal.
 

4. Gedroogd fruit
Dat klinkt als gezond snoepen!  Rozijnen, abrikozen, pruimen en dadels bijvoorbeeld.  Weet echter dat gedroogd fruit, buiten de gezonde vezels, rijk aan suiker is.  Ook hier geldt de regel: eet het met mate!